Home » Leren » BLOG » BLOG: Fermenteren » Goede bacteriën toevoegen aan warme gerechten

Goede bacteriën toevoegen aan warme gerechten

Gepubliceerd op 13 november 2020 om 15:22

Over het algemeen gaan warme gerechten niet bepaald samen met het concept fermentatie, want door verhitting sterven de gezonde bacteriën en enzymen. Er zijn echter wel enkele manieren waarop je er toch voor kan zorgen dat je ze in leven houdt....

Maar er bestaan uiteraard enkele tips om er toch voor te zorgen dat het lukt:

  • Laat uw soep of warme maaltijd afkoelen tot ongeveer 40°C, wat warm is, maar verdraaglijk voor het gehemelte. Als u een paar seconden comfortabel een lepel in uw mond kunt houden, is dat ongeveer goed. De meeste experts zijn het erover eens dat alles boven deze temperatuur de culturen, enzymen en nuttige bacteriën zal beginnen te beschadigen.

  • Breng je ferment ook op kamertemperatuur vooraleer je het toevoegt aan je warme gerecht, zo koelt je warme maaltijd of soep niet nog meer af.
  • Denk eraan dat je gefermenteerd voedsel over het algemeen maar met mondjesmaat toevoegt.  Gefermenteerd voedsel is vaak sterk van smaak en heeft een flinke werking.  Het is dus belangrijk er voorzichtig mee om te springen.

 

Wat kan je toevoegen?

  • De wei van je huisgemaakte kefir, kaas of yoghurt zit nog vol met nuttige bacteriën en enzymen. Weggooien is zonde...
  • Maak zelf zure room (romige melk/slagroom met citroensap 24u laten staan) en voeg die toe aan je recept voor een romige touch boordevol goede culturen.
  • Voeg het sap van je gefermenteerde producten toe.  Ook dit sap zit boordevol goede bacteriën, dus je kan het makkelijk mee gebruiken. 
  • Probeer eens Miso toe te voegen aan je soep. Meng een flinke lepel miso met wat warm (geen heet) water en voeg toe.
  • Indien je je soep of warme maaltijd toch liever wat warmer eet kan je er ook voor kiezen een stukje zuurdesembrood extra te eten, of een klein kommetje te maken met een slaatje waaraan je je favoriete fermenten zoals kimchi, zuurkool,... toevoegt.  Je kan ook gewoon bij je lunch wat fermenten op je belegde boterham of cracker toevoegen (voor inspiratie klik hier).

 

Geïnspireerd?  Vergeet zeker niet een foto op social media te posten met hashtag #fermitable!

Relevante producten:


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.