Home » Leren » BLOG » BLOG: Melkkefir » Smaakmakers melkkefir

Smaakmakers melkkefir

Gepubliceerd op 25 november 2021 om 18:46

Wist je dat je ook melkkefir een tweede fermentatie kan geven?  Meer nog, door de tweede fermentatie toe te passen verminder je het lactosegehalte én verbeter je de kwaliteit en smaak van je kefir.  Redenen te over dus om nog even langer te wachten vooraleer je ervan gaat snoepen...!

Hoe lang je je kefir laat fermenteren hangt onder andere af van je eigen voorkeuren, de melk die je gebruikt en de omgevingstemperatuur.  We raden je aan om na 6u toch al een eerste keer te proeven.  Is hij nog niet helemaal op smaak?  Geen probleem, laat hem gerust nog enkele uren langer staan tot hij voor jou wél lekker proeft.  24 of zelfs 48u in tweede fermentatie is helemaal ok.

 

Tijdens het proces voeden de bacteriën zich alsnog verder met de resterende lactose uit de eerste fermentatie, dus hoe langer je fermenteert, hoe meer je bacteriën groeien en vermenigvuldigen, hoe minder lactose er aanwezig is en hoe meer je smaak zal veranderen.

 

Door je kefir voor de tweede fermentatie in een goed afgesloten pot te doen verminder je in het proces ook het scherpe zure kantje (waar immers niet iedereen van houdt) en kies je voor een vaak romiger en voller resultaat.  Door kruiden of smaakstoffen toe te voegen kan je kiezen voor een kefir die helemaal beantwoordt aan jouw wensen. Enkele ideetjes:

  • Zeste van citroen of sinaasappel (biologisch)
  • Vers fruit zoals bessen, kersen, banaan,...
  • Scheutje fruitsiroop, zoals cassis/citroen of frambozen
  • Vanille
  • Kruiden, zoals kaneel of steranijs
  • Cacaopoeder
  • Kruidenthee (in een builtje), zoals chai kruiden, kamille, bloemenweelde, golden milk kruiden
  • Scheutje afgekoelde chai thee of golden milk (opgelet, dit verdunt je kefir afhankelijk van de toegevoegde hoeveelheid thee)
  • ...

 

Smakelijk!

 

 

Relevante producten:


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.