Home » Leren » BLOG » BLOG: Fermenteren » De voordelen van kiemen

De voordelen van kiemen

Gepubliceerd op 10 januari 2021 om 13:15

Wanneer ik denk aan kiemen, dan denk ik aan mijn kindertijd, en hoe fantastisch het was om die zaadjes te mogen "zaaien" en elke dag ongeduldig te kijken hoe ze zich ontwikkelden tot scheutjes - zo fascinerend!

Vandaag weet ik dat het niet enkel leuk is om naar te kijken, maar ook lekker en vooral erg gezond.

Eigenlijk zijn granen, bonen, noten en groenten allemaal zaden. Sommige zaadjes verspreiden zich door te worden opgegeten (door mens en dier), waardoor ze later op een andere plek werden uitgescheiden.  Andere zaadjes werden verspreid door zich te laten vallen of door de wind te worden verspreid.  In beide gevallen moesten zaadjes zich beschermen om heelhuids te arriveren op de plaats waar ze zich later wilden kunnen ontkiemen. 

 

Dat is de reden waarom zaden vandaag van nature "anti-nutriënten" bevatten: stofjes die het zaadje beschermen en schadelijk zijn voor onze gezondheid.  Zo remt fytinezuur (aanwezig in bijvoorbeeld rijst) de opname van mineralen;  lectines en saponines kunnen op hun beurt de bekleding van het spijsverteringsstelsel verstoren.  Dit kan schade veroorzaken aan het cellulaire slijmvlies en de darmvlokken (kleine borstelachtige uitsteeksels in de darmen), wat kan leiden tot een lekkende darm en een slechte algemene opname van voedingsstoffen.

 

Omdat de anti-nutriënten ervoor moeten zorgen dat het zaadje pas gaat kiemen in de juiste omstandigheden (vocht, warmte en een licht-zure omgeving) kan het weken of kiemen een uitkomst bieden om zo de anti-nutriënten uit te schakelen en dus de schadelijke effecten weg te nemen. 

 

Nu kan je denken: wel, als die anti-nutriënten zo ongezond zijn, kunnen we ze dan niet better gewoon niet eten?  Wel, ook al werken ze ons soms wat tegen, toch hebben deze zaden in hun gekiemde vorm ook veel voordelen:

  • Kiemen bevatten een ongewoon hoog gehalte aan levende enzymen. Deze enzymen helpen het voedsel effectief af te breken en verbeteren de opname van voedingsstoffen door het spijsverteringskanaal. Kiemen bevatten ook veel voedingsvezels die de spijsvertering regelen en dus een positieve impact kunnen hebben op de stoelgang.

 

  • Wie de strijd aanbindt met de weegschaal zal blij zijn te horen dat deze zelfde vezels je langer een vol gevoel geven.  Nog beter: het eten van kiemen remt ook het vrijkomen van het hongerhormoon dat aangeeft aan onze hersenen dat we meer moeten eten.

 

  • Kiemen hebben een positieve impact op de rode bloedcellen, waardoor de organen en cellen voldoende hoeveelheden zuurstof aangeleverd krijgen en optimaal kunnen presteren.  Leuk weetje: een gezonde bloedtoevoer stimuleert eveneens de haargroei.

 

  • Naast de positieve impact op de rode bloedcellen helpen ze ook onze witte bloedcellen (door het hoge vitamine C-gehalte) bij het afweren van infecties en ziektes.  Ook de aanwezige vitamine A draagt hierbij zijn steentje bij en heeft, naast de positieve invloed op ons immuunsysteem ook een positief effect op ons zicht (onze ogen).

 

  • Kiemen bevatten omega-3-vetzuren die ontstekingsremmende eigenschappen hebben, wat een positief effect kan hebben op ons hart- en vaatstelsel.  Bovendien helpt de aanwezigheid van kalium de bloeddruk te verlagen, waardoor het risico op een cardiovasculair probleem verder afneemt.

 

  • Verder hebben kiemen een alkalische impact op het lichaam: ze helpen de natuurlijke pH-waarde van het lichaam te reguleren en te handhaven door het niveau van de zuren te verlagen.  Het is immers bekend dat veel ziekten, waaronder kanker, in verband worden gebracht met een te hoge zuurtegraad van het lichaam. 

 

 

Voor een optimaal resultaat geven we graag de volgende tips mee:

  • Je kan zeer veel zaden kiemen, zoals zwarte bonen, boekweit, mungbonen, linzen, sojabonen, gierst, gerst, quinoa, kikkererwten,...
  • Het kiemproces is altijd hetzelfde, maar de kiemtijd is afhankelijk van wat je wil kiemen.
  • Sommige zaden zoals amaranth, linzen of zonnebloempitten moeten goed gespoeld worden voor je ze laat kiemen.
  • Zorg ervoor dat je voldoende water toevoegt de zaden zullen immers een groot deel van het water absorberen.
  • Gebruik lauw water ipv ijskoud water.
  • Laat de zaden een nacht (4-12 uur) weken in water. De optimale tijd is 8 à 10 uur.
  • Spoel de zaden gemiddeld 2 keer per dag en laat ze uitlekken 
  • Gemiddeld zijn de kiemen klaar na 2 à 4 dagen, wanneer de kiemen 0,5 à 1cm groot zijn.
  • Je kan ze ongeveer 3 dagen bewaren in de koelkast.

 

Voor gemakkelijk kiemen kan je ervoor kiezen een Kefirko Kefir Maker te gebruiken: 

Relevante producten:


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.